Vreselijk als u genoodzaakt bent om hulp in te roepen, maar ook vreselijk handig dat die KNRM Helpt App dan op uw telefoon staat!
Nuttige app met 'noodknop', trackingsysteem voor thuisblijvers en handige informatie zoals weerberichten, golfhoogtes, getij, marifoonkanalen, havens en vaaraanwijzingen.
Gratis te downloaden via de Appstore en Playstore. Wij steunen hiermee graag het goede werk van de KNRM!
Bekijk hieronder filmpjes hoe het werkt, en daaronder de ervaringen van een gebruiker die hulp heeft ingeroepen en gekregen via de app.
- Over ‘Downloaden en registreren’: https://www.youtube.com/embed/WrJtT261CT4
- Over de functie ‘Alleen volgen’: https://www.youtube.com/embed/n9bo_rIiKkM
- Over de belfunctie voor ‘Nood of Assistentie’: https://www.youtube.com/embed/IDMtye6H-0g
Testimonial van de heer Christian Muyls, vaarseizoen 2016:
KNRM Helpt in de praktijk, twee ervaringen van één gebruiker in 2016
In de ruim dertig jaar dat hij (wedstrijd)zeilt, heeft hij de KNRM nooit nodig gehad. Tot recent. Twee keer in twee weken moest hij de App KNRM Helpt gebruiken. Eén keer voor assistentie, de tweede keer was het serieus nood aan de man.
Christian Muyls uit België vaart graag in Nederland. In november maakte hij een testvaart met een nieuw jacht, toen op het Markerkeer zijn motor ermee stopte. Hij wilde naar Amsterdam en vroeg via KNRM Helpt om goede raad. Hij kreeg het advies terug te keren naar Lelystad, alwaar hij door de reddingboot werd binnengesleept. “Technisch mankement”, zo stelt hij.
Twee weken nadien voer een vriend het jacht naar IJmuiden, alwaar Christian opstapte voor de verdere zeilreis naar België. “Tot Hoek van Holland ging het prachtig. Daar viel de wind weg en moesten we op de motor verder. En west van Walcheren gaf het schip alarm. Ik vroeg mijn vriend binnen te kijken wat er loos was. Zijn mededeling was ontstellend: Het schip staat vol water!” Inderdaad dreven de kussens door de verblijven. Christians zeilmaat schoot in de pikdonkere nacht een vuurpijl af, terwijl Christian met een zaklamp op zoek ging naar het lek en intussen alarm sloeg. Omdat de marifoon onklaar was geraakt door het hoge water, was de ervaren zeiler opnieuw aangewezen op de App. “De noodknop dit keer”, memoreert de ondernemer, die enorme schroom voelde de reddingboot te alarmeren. “Heb ik altijd. Ik heb al schroom als ik door een open brug vaar: moeten al die mensen op mij wachten. Laat staan nu: Die kerels kwamen hun bed uit om in de duisternis naar mij toe te komen”.
Muyls zegt stellig dat de mannen van KNRM Westkapelle uitstraalden hem graag te willen helpen. “Beslist! En dat apprecieer ik ook buitengewoon. Maar de schroom bleef”. De reddingboot Uly zette twee man en een pomp over en nam het jacht op sleep. “De mannen werkten hard en de sfeer was goed. Simpelweg zorgzaam. Ontzettend goed dat zoiets als de KNRM bestaat. Alle lof! En wat mij betreft is de App KNRM Helpt een uitstekend verlengstuk van het werk.”