Update 2019
Aandachtspunten GTL
Bij een overschakeling van diesel naar GTL kunnen zich een aantal problemen voordoen. Deze problemen zijn een voortvloeisel van jarenlang gebruik van diesel in de motor. GTL onderscheidt zich doordat er in GTL geen toxische bestanddelen zitten als Benzeen en/of Tolueen. Deze stoffen zijn z.g. “weekmakers” voor rubbers. Rubber wordt dus zacht door invloed van deze stoffen. Een brandstof als GTL, met een dichtheid van 0.777, vindt makkelijker een weg naar buiten dan de brandstof diesel met een dichtheid van 0.840. Het advies bij overschakeling is om de motoren de eerste weken goed op lekkages te controleren of preventief rubberen afdichtingen te vervangen die al zichtbaar zijn aangetast (lekkages en of zweten). Nog een aandachtspunt zijn de brandstofbunkers. GTL heeft een hoog reinigend vermogen. Vuil dat in brandstofbunkers zit zal naar verloop van tijd gaan oplossen en kan problemen veroorzaken in de filters. Wees hier dus op bedacht. Als laatste aandachtspunt wil ik aangeven dat 10% van de diesel gestookte kachels een brandstofcontrole of een vlamdetectie beveiliging hebben. De vlam van GTL is anders van kleur dus dan kan de kachel in storing vallen. Ook is het verstandig de CO van de kachel bij te laten stellen.
Update december 2017
Artikel Zeilen 'Helderheid over GTL' december 2017
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
GTL
Kent u SHELL GTL FUEL - Gas To Liquid – de schone diesel die rook- en kleurvrij is?
Nu te tanken bij ons aan 2 van de 5 pompen!
Belangrijkste voordelen:
- schonere verbranding dus minder rook
- betere luchtkwaliteit
- geluid vermindert met 4dB
- hogere ontbrandingssnelheid - hoger cetaangetal
- gehele jaar door tot -20°C
- GTL Fuel is niet toxisch, reukloos en biologisch afbreekbaar
Prijs? 15 cent per liter meer ten op zichte van gewone diesel, afhankelijk van onze scherpe prijs daarvoor. NB: bij gebruik GTL geen kosten meer voor toevoegingen.
Meer info:
Shell GTL FUEL – Nieuwe brandstof voor een schonere motor en betere luchtkwaliteit
U kent het wel, even de motor starten en de haven staat blauw van de rook. Menig eigenaar van een jacht ergert zich hieraan. Ook bij het voor de wind varen willen de uitlaatgassen nogal eens voor ergernis zorgen door de stank welke uit de uitlaat komt. Daarnaast wordt de luchtkwaliteit in Nederland negatief beïnvloed door onder andere de uitstoot van fijnstof.
Shell introduceert een nieuwe brandstof: GTL FUEL, waar bij gebruik de uitstoot van roet, fijnstof, SOx (zwaveloxiden) en NOx (stikstofoxiden) flink omlaag gaat zodat de luchtkwaliteit verbetert wordt.
Sinds het vaarseizoen 2016 verkoopt Jos Boone Watersport naast gewone diesel ook het nieuwe SHELL GTL FUEL.
GTL staat voor Gas-to-Liquids. Het is een super schone dieselbrandstof die gemaakt is van aardgas. Via een ingewikkeld proces wordt dat aardgas omgezet in een synthetische diesel. Het kan zonder aanpassingen direct in elke dieselmotor gebruikt worden. Je hoeft niets aan je motor te doen, je kan voor elke dieselmotor gewoon GTL FUEL tanken. GTL heeft geen kleur, het ziet er uit als schoon water. Het belangrijkste verschil tussen GTL Fuel en gewone diesel is dat GTL van aardgas is gemaakt en diesel van aardolie. Daarnaast zit deze brandstof in een lagere gevarenklasse.
Enkele voordelen van GTL
Naast de sterke reductie van NOx en fijnstof heeft GTL meer gunstige eigenschappen. Het product is biologisch afbreekbaar, het heeft een CFPP (Cold Filter Plugging Point) van -20°C. Tevens heeft het een Cetaangetal van 70, wat betekent dat de ontbrandingssnelheid van de brandstof bijna twee keer zo snel is als bij gewone diesel. Door deze schone verbranding wordt de smeerolie minder belast met roetdeeltjes wat een gunstig effect heeft op eventuele vervuiling van de motor. Dit alles heeft ertoe bijgedragen dat SHELL GTL FUEL de ‘Lean & Green’ award heeft gekregen.
Voor wie?
Zoals eerder gezegd is GTL toepasbaar in alle dieselmotoren. Er zijn segmenten waar GTL meer comfort biedt doordat er minder stankoverlast is. Te denken valt aan watersport, passagiersvaart, landbouw, binnenvaart en aannemerij.
Nog meer voordelen van GTL:
- De uitstoot NOx zakt met gemiddeld 8%
- De uitstoot van fijnstof zakt met gemiddeld 30% tot 50%
- Het geluid van uw motor vermindert met 4 dB
- De ontbrandingssnelheid is bijna twee keer zo hoog als de huidige gasolie, Cetaangetal >70 (tov Diesel 46)
GTL FUEL is het gehele jaar door tot -20°C beveiligd
- GTL FUEL maakt niet alleen uw motor schoon maar ook uw uitlaat
- GTL FUEL heeft altijd dezelfde kwaliteit omdat het een synthetisch product is
- GTL FUEL is niet toxisch, reukloos en biologisch afbreekbaar
- GTL FUEL heeft een hogere calorische waarde dan gewone diesel
- Met Shell GTL FUEL produceert u minder stank en rook, en u houdt een schoner achterschip
- Additieven zijn niet meer nodig
- SHELL GTL FUEL is een zogenaamde ‘drop in fuel’, dat wil zeggen dat het gemengd kan worden met gewone diesel
Bekijk uitgebreid informatieblad, compacte flyer, technische eigenschappen en de onderzoeksresultaten.